6.593 Görüntüleme Doğadaki Bilimsel Harikalar 0 Yorum

Avrupa ve Amerika’nın çeşitli üniversitelerinden araştırmacılar dört yıllık ortak bir çalışma ile Sierra Nevada de Santa Marta jeolojik evrimini araştırıyorlar. ABD Smithsonian Enstitüsü’nün bir ayağı olan ve Panama’da yer alan Smithsonian Tropikal Araştırmalar Enstitüsü (STRI) araştırmacıları da bu projede yer alıyor. STRI araştırmacıları bu ay yayımladıkları bir makaleyle Kolombiya’nın Karayip sahillerinde bulunan Santa Marta buraya Peru’dan geldiğini açıkladılar.

Çalışma, dağın taşlarından yola çıkarak oldukça ilgi çekici bir hikâye ortaya koyuyor: Süper-kıtalarla çarpışma ve ayrılma. Volkanların doğuşu ve ölüşü. Peru’dan başlayıp kuzey Kolombiya’ya ulaşarak saat yönünde yapılan bir dönüş ile şimdi bulunduğu yere ulaşma ve yepyeni bir jeolojik havzanın açılışı.

Yürütülen araştırmalarda jeolojik, yapısal, paleomanyetik, jeokimyasal ve jeokronolojik alanlardaki en son tekniklerin kullanıldığı belirtiliyor. Bu uluslararası bilimsel projede yer alan bilim insanları, çalışmalarıyla bölgenin jeolojisine dair bilgilerimizdeki boşlukların tamamladığına işaret ediyorlar.

Santa Marta’nın farklı türlerdeki taşların kökenlerinin 1 milyar yıldan daha önceye gittiğini anlatan araştırmacılar, çalışmalardan birisinde bu taşlarla Güney Amerika’daki sıra dağların kökenleri arasında ilişki kurulduğunu belirtiyorlar. STRI araştırmacıları, bu taşlardaki manyetik alan izlerini inceleyerek Santa Marta’nın Peru’nun kuzeyinden başlayıp Kolombiya’nın Karayip sahillerine kadar uzanan 2200 km ve 170 milyon yıllık seyahatini ortaya koyuyorlar.

Kaynaklar: http://www.sciencedaily.com/releases/2010/09/100920111315.htm, http://www.stri.org/